Waar moeten goede SEO teksten aan voldoen?

Heb je een website voor je bedrijf of hobby en wil je dat deze hoger rankt in Google? Dan is het zaak dat je allereerst een kritisch oog werpt op de teksten op je website. Deze moeten namelijk aan bepaalde criteria voldoen wil Google überhaupt weten bij welke zoekopdrachten hij jouw website moet tonen. Geen idee waar je moet beginnen? In dit artikel lees je precies waar SEO teksten aan moeten voldoen, en dus waar je moet beginnen? Als het je daarna nog steeds onduidelijk is kun je altijd nog een tekstschrijver inschakelen…

Doe een zoekwoordenonderzoek

Het allerbelangrijkste aan SEO teksten is dat ze precies de juiste zoekwoorden bevatten. Google moet jouw webpagina’s immers aan mensen laten zien die op vergelijkbare termen zoeken, en zonder deze zoektermen in je teksten te zetten heeft Google geen idee wat je aanbiedt. Om precies te weten op welke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties mensen zoeken moet je een zoekwoordenonderzoek doen. Je moet bijvoorbeeld weten wat het zoekvolume is op deze termen, hoeveel concurrentie erop zit en of je soms misschien beter voor een alternatieve zoekterm kan gaan. Nu je weet op welke termen je je moet richten kun je te teksten schrijven. Houd een zoekwoorddichtheid van ongeveer 1-2% aan, waarbij je ook zoektermen mag gebruiken die net wat anders zijn dan de gekozen term voor deze pagina. Het is af te raden om heel veel zoektermen door elkaar te gebruiken. Google weet dan namelijk niet precies waar de pagina over gaat, en zal deze niet hoog ranken.

Selecteer de juiste titels en tussenkopjes

Je kunt nog net zo’n goede tekst schrijven, maar als de structuur een rommeltje is kan Google er niet veel van maken. Zorg dus voor niet te lange alinea’s, geef elke alinea een logische titel (liefst met het gekozen zoekwoord of een combinatie die daarvan afgeleid is), en maak ook de zinnen niet te lang. Dat maakt een tekst niet alleen beter vindbaar, maar ook prettiger te lezen, en ook dat komt de verkoop van je product of dienst ten goede.

Metatitel en -omschrijving

Als je de tekst af hebt moet je de metatitel en meta-omschrijving schrijven. Deze twee korte stukjes tekst zien mensen in Google als deze pagina in de zoekresultaten staan. Ze zijn dus heel belangrijk, want aan de hand van deze tekst besluiten mensen of ze doorklikken naar je website. Laat in zowel de titel als de omschrijving de gekozen zoekwoordcombinatie voor deze pagina terugkomen, en zoek naar de juiste balans tussen het geven van informatie en het nieuwsgierig maken naar meer. Dit is nog niet zo eenvoudig. Daarom is het de meeste ondernemers aan te raden om het schrijven van de SEO teksten uit te besteden aan experts van een SEO Bureau, een tekstschrijver of online marketeer.

Vorige

Budget voor SEA bepaal je met deze richtlijnen

Volgende

Geef je bedrijf een online facelift